Elektronika w pojazdach ciężarowych
Zarys techniki elektroniki używanej w pojazdach użytkowych.
Współczesna elektronika oraz jej możliwości dały szansę rozwoju jej w pojazdach użytkowych, poprawiając bezpieczeństwo oraz komfort pracy kierowcy.
Dzisiejsze pojazdy wyposażone są szereg sterowników i kontrolerów elektronicznych, które od momentu załączenia stacyjki zaczynają przesyłać informacje kierowcy o stanie np. ilości płynów, załączonych podzespołów – PTO/WOM jak również poprawności działania oświetlenia. Kiedy sterownik (ECU – electronic control unit) wykryje nieprawidłowość w działaniu któregoś z podzespołów np. przepalona żarówka, informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie odpowiedniej kontrolki lub wyświetlenie na tablicy odpowiedniego komunikatu.
Współczesne pojazdy celem naprawy, wymagają odpowiedniej diagnostyki, interpretacji kodów usterek oraz weryfikacji stopnia zużycia podzespołów. Prawidłowa diagnostyka oraz weryfikacja uszkodzeń prowadzi do szybkiej naprawy bez zbędnych kosztów wymiany podzespołów które tak naprawdę mogą się okazać sprawne.
Wykaz systemów dla niektórych marek.
Lista przykładowych systemów dla SCANIA serii 3/4:
- EDC – sterowanie silnikiem – Electronic diesel control
- RET – sterowanie retarderem – Retarder „symbol (∞)”
- ABS/EBS – sterowanie hamulcami – Antilock braking system/Electronic Braking System
- SLD – ogranicznik prędkości – Speed Limit Driver
- VPS – system alarmowy – Vehicle Protection System
- ELC – poziomowanie pojazdu – Electronic Level Control
- ETC – system elektronicznej regulacji temperatury – Elecronic Temperature Control
Lista przykładowych systemów dla SCANIA serii R,P,G:
- ACC – system automatycznej regulacji temperatury – Automatic Climate Control
- APS – system zasilania sprężonym powietrzem – Compressed air supply
- ATA – system dodatkowego ogrzewania powietrznego – Air To Air
- AUS – system audio – Audio system
- BMS – system sterowania hamulcami – Brake management system
- BWS – system nadwozia – Bodywork management system
- COO – koordynator – Coordinator
- CSS – system zabezpieczenia pasażerów – Climate Control System
- CTS – system wyłącznika czasowego oraz zegara – Clock Timer System
- EMS – system sterowania pracą silnika – Engine managment system
- GMS – system sterowania skrzynią biegów – Gearbox management system
- ICL – system wskaźników – Instrument cluster
- LAS – system alarmowy – Locking and alarm system
- RET – system sterowania retarderem – Retarder
- SMS – system sterowania zawieszeniem – Suspension management system
- VIS – system sterowania widoczności (oświetlenie ,wycieraczki) – Visibility system
- WTA – system dodatkowego ogrzewania wodnego – Air-water heater auxiliary system
Lista przykładowych systemów dla Volvo serii 2:
- ICU – sterownik imobilizer-a – Immobilizer Control Unit
- VECU – sterownik pojazdu – Vehicle Electronic Control Unit
- TECU – automatyczna skrzynia biegów – Transmission
- GECU – sterownik dźwigni biegów – Gearbox lever
- EBS – sterownik hamulców – Electronic Braking System
- LECU / LCM – sterownik oświetlenia – Light Control Unit
- ECS – sterownik systemu poziomowania – Electronically controlled air suspension
- EDC – sterownik silnika – Engine electronic control system
Lista przykładowych systemów dla Man serii TG:
- FFR – komputer kierujący pojazdem – Vehicle management computer
- ZBR – komputer pokładowy – Body computer
- ECAM – system wytwarzania sprężonego powietrza – Electronically controlled compressed air management
- EBS – komputer hamulców – Electronic Braking System
- EDC – komputer silnika – Electronic diesel control
- ECAS – komputer systemu poziomowania – Electronically controlled suspension system
Lista przykładowych systemów dla Renault DXI:
- EBS – sterownik hamulców – Electronic Braking System
- ECS – sterownik poziomowania – Suspension electronic management
- EMS – sterownik silnika – Engine electronic control system
- FCU – sterownik oświetlenia – Light Control Unit
- GECU – sterownik dźwigni biegów – Gearbox lever
- IC – sterownik tablicy rozdzielczej – Instrument cluster
- ICU – sterownik imobilizer-a – Immobilizer Control Unit
- RAL – sterownik komunikacyjny – Renault communication system
- TACHO – tachograf – Tachograph
- TECU – automatyczna skrzynia biegów – Automatic transmission